Oscar

  • home
  • Projecten
    • Projecten
      • Acht kastlades
      • Bartafel
      • Keukentafel
      • Tool Carrier – Craftsman-Style
    • Werkplaats
      • Workbench
    • Eigen huis
      • Houtschuurtje
      • Pedestal
      • Trap
  • Portfolio
Je bent hier: Home / Food / Mayo misterie (2)

Mayo misterie (2)

2 april 2015 By Oscar Reageer

M’n familie en ik waren echte fans van de echte Calvé Mayonaise, we zworen erbij, er was geen andere voor ons. Maar we hebben gemerkt de afgelopen maanden dat Calvé Mayonaise niet meer de mayonaise is die ie was. Wat dunner van smaak, wateriger, niet meer dezelfde lobbige rijke dikke smaak en mondgevoel. Vorige week realiseerde ik me ineens dat er iets raars gebeurd is met de Calvé Mayonaise van Unilever. De Calvé Mayonaise heeft concurentie gekregen uit eigen stal: Hellmann’s Real (ook van Unilever dus). De achteruitgang van de Calvé Mayonaise bleek zo ongeveer samen te vallen met de opkomst van Hellmann’s. Hmmm…

Hellmann’s is een kleiner potje én stevig wat duurder:

Hellmanns-Calve-prijs

 

Interessanter is de prijs per liter: Hellmann’s kost € 6,02 en Calvé € 2,75 per liter. Zes euro per liter… wauw!

Wat is er gebeurd?

Als ik naar de huidige ingrediëntenlijst van Calvé Mayonaise kijk wordt ik daar niet vrolijk van. Eerlijk gezegd weet ik niet exact hoe die lijst er twee jaar geleden uitzag maar wat me direct opvalt is dat er Xanthaangom in zit en Raapzaadolie. Op de tweede plek in de lijst staat water. Ik weet niet of u ooit zelf mayo gemaakt heeft maar één ding wat daar zeker niet in past is water. En dan zit er ook nog E385 in, ’n synthetische voedingszuur en antioxidant (die in bijv. Australië verboden is).

“Waarom degradeert Unilever hun paradepaardje en zetten ze zelf een nieuwe hengst in de stal?” Dit is een bekend marketingtruckje. Als je al jaren een uit-geëvalueerd en uit-geïnnoveerd product in je productengamma hebt, die ook nog eens voor ’n te lage winst marge in de schappen staat, dan zet je zelf een nieuw vergelijkend product in de markt onder een andere naam. Maar omdat het daadwerkelijke product eigenlijk niet beter kan ga je het oude product geleidelijk ‘slechter’ maken zodat je nieuwe product aanwijsbaar beter is en dat de prijsverhoging dus inderdaad daardoor gerechtvaardigd is.

chocaWalgelijk. Spelen met eten vind ik dit. Wat is er mis mee als je 50 jaar lang hetzelfde product in de schappen hebt staan? Ken je die chocolade vlokken met die gestreepte pakken van Choca? Dat pak is zo-goed-als onveranderd sinds ik het ken, en dat moet dan zeker al vanaf 1975 zijn. Dat is toch super! Blijkbaar is het product zo op z’n best dus niks meer aan doen de komende tig eeuwen zou ik zeggen! Super herkenbaar.

Unilever

Nee Unilever verveelt zich en moet weer iets nieuws bedenken. Bah. Ik dacht trouwens dat mayo iets super hollands was. Frietje mayo enzo. Volgens mij wordt er nergens zoveel mayo gegeten dan hier? Waarom dan toch kiezen voor ’n buitenlands imago? Hellmann’s klink mij wat duits in de oren overigens. De reclame vond ik behoorlijk amerikaans, zal ook wel aan de voice-over gelegen hebben. En dan blijkt het ook nog eens “World’s favorite” te zijn in de periode 2010-2014. Ik had er nog nóóit van gehoord. De orginele maker/bedenker is Richard Hellmann’s, dus die zal er ook nog wel aan verdienen en Unilever verdient er natuurlijk ook aan. Ahaa! Vandaar dat ’t zo duur moet zijn.

Hieronder de etiketten naast elkaar:

Calve-ingredienten
Hellmanns-ingredienten

Komt er dus op neer dat ik door deze actie nog bewuster naar mayo ben gaan kijken, de Calvé mayonaise heb ik verbannen, Hellmann’s heb ik één keer geprobeerd, die heeft dus de smaak van de oude Calvé… zucht… maar, omdat ik er achter ben gekomen dat er niks eenvoudiger is dan mayo maken maak ik die die dus lekker zelf. Hoeft maar 1x per week, kost slechts een fractie en is nog geen 5 minuten werk. Zie recept en bereiding elders in dit blog.

Ohja, even over raapzaadolie… zie deze film over hoe het gemaakt wordt en deze (USA) over hoezo het slecht voor je is. Bijvoorbeeld omdat ’t genetisch gemanupileerd is. Canola oil = raapzaadolie uit Canada. Raapzaadolie wordt alleen gebruikt omdat het zo spotgoedkoop is en nergens anders om. Het wordt op mega schaal geproduceerd en gaat daana door diverse behandelingen heen waadoor én de voedingsstoffen die er in zitten er uit worden gefilterd én dat door het productieproces schadelijke stoffen juist worden toegevoegd. Advies: NIET ETEN!

Gerelateerd

Categorie: Food Tags: authentiek, eten, gezondheid, managers, marketing, marktwerking, voedselindustrie

Laat een reactie achter Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Oscar Unplugged woodworking

posts

  • Lintzaag gekocht!
  • Houtschuurtje – 2
  • Tool Carrier – Craftsman-Style
  • Pedestal
  • Acht kastlades
  • Houtschuurtje
  • Workbench – update 7
  • Bartafel – 2
  • Bartafel – 1
  • Trap – 4

Abonneren

A word form John Brown

Mission Statement

Mijn carrière heeft al heel wat bochten gemaakt en ik heb daarin afslagen genomen die gebaseerd … lees meer...

Biografie Oscar Visser

BEZOEKADRES:
Opperdonkseweg 1
5973NC Lottum

nulzes: 06 8108 8053
email: info@oscar.nl

OPENINGSTIJDEN:
maandag t/m vrijdag
van 09:00 t/m 17:00 uur

alleen op afspraak

Doorzoek het archief

©2015-2019 by Oscar Visser – All rights reserved